AYERWADDYRIVIER EN WE BEREIKEN MONYWA - Reisverslag uit Monywa, Myanmar van Twan Robbeson - WaarBenJij.nu AYERWADDYRIVIER EN WE BEREIKEN MONYWA - Reisverslag uit Monywa, Myanmar van Twan Robbeson - WaarBenJij.nu

AYERWADDYRIVIER EN WE BEREIKEN MONYWA

Door: Twan Robbeson

Blijf op de hoogte en volg Twan

03 Februari 2013 | Myanmar, Monywa

Ons hotel ligt aan de Ayerwaddyrivier. En vooral direct aan het meer is er volop bedrijvigheid. Twan en Herbert steken in de vroege ochtend de straat al over vanaf het hotel. Later in de ochtend volgen er meer van de groep. Talloze houten boten liggen vast aan de oever en worden geladen en gelost, gelat aan de boten, met balen en hout gesjouwd. Vooral veel vrouwen dragen de zware manden van de boten richting de gereedstaande vrachtwagens. Op de oever zelf staan eindeloos veel schamele hutjes van bladeren en bamboe waar soms hele gezinnen leven. In de vroege ochtend warmen ze zich bij kleine vuurtjes. Vrachtwagens komen de oever op om bij de boten te laden. Op de boten zelf liggen mannen en vrouwen te slapen of zijn ze bezig met het klaarmaken van een eenvoudige rijstmaaltijd. Aan de andere zijde van de straat (aan de kant van het hotel) is een grote markt van versproducten. Grote hoeveelheden groentes en vis worden hier verhandeld.
Om 11.30 staat iedereen beneden en zorgen de mensen van het hotel ervoor dat onze bagage weer snel in de bus wordt gelegd.
Het is tijd voor de lange busrit richting Monywa. Een grotere provinciestad wat meer naar het noordoosten en uitvalshaven richting Bagan. Onderweg is er nog wel tijd voor een lunch in een 'local' restaurant. Langzaam en veelal hobbelend vervolgen we onze weg. Menigeen doet een middagdutje in de bus, anderen genieten van het leven langs de route; de ossenkarren die voorbijkomen, de mensen op het land aan het werk, de vele eenvoudige winkeltjes aan de weg, dat alles in een exotische decor van een sterk afwisselend landschap.
Tegen 16.00 uur steken we aan de kade van Monywa met kleine bootjes de rivier over. Aan de andere kant staan 3 open wagentjes klaar waar we ons met 16 man in persen en dan stuiteren we richting de Thanboddhay pagoda. Een complex dat nauwelijks wordt bezocht door toeristen maar zeer de moeite waard is. In dit grote grottencomplex staan en liggen de meest mooie en authentieke boedhabeelden. Niets is nog gerestaureerd maar daardoor is hetgeen we zien wel zeer puur. Hoewel we vooraf een drie kwartier hadden ingeschat lopen we meer dan 1,5 uur door deze Thanboddhay pagoda.
Leuke is dat veel mensen ook –door net wat anders te lopen- weer wat anders hebben gezien. Als we afgedaald zijn naar de nabijgelegen nederzetting staan onze chauffeurs weer te wachten en rijden we voor het grootste gedeelte in het donker richting rivier en steken we over. De bus brengt ons binnen 15 minuten naar ons hotel wat deze avond bestaat uit kleine bungalows. Iedereen heeft zijn/haar eigen bungalow. We besluiten –na deze vermoeiende reisdag- te blijven eten in het hotel. Het is eten is goed maar de organisatie wat minder waardoor Yvonne haar duck with honey mist en wanneer we daar echt achter komen de keuken ook al gesloten is.

• 04 Februari 2013 - 09:21

Rina Peeters:

Hallo iedereen,

Dat was weer smullen jullie belevenissen te mogen lezen.
    Geniet lekker je mist niets thuis hoor of je moet van regen en wind houden!!!

Rina en Kees Peeters