OLIFANTEN KRIJGEN EEN WASBEURT, KOEIEN OP HOL EEN - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Twan Robbeson - WaarBenJij.nu OLIFANTEN KRIJGEN EEN WASBEURT, KOEIEN OP HOL EEN - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Twan Robbeson - WaarBenJij.nu

OLIFANTEN KRIJGEN EEN WASBEURT, KOEIEN OP HOL EEN

Door: Twan Robbeson

Blijf op de hoogte en volg Twan

30 Januari 2013 | Myanmar, Mandalay

Na een koele nacht in Kalaw rijden we omgeven door mist en soms in de regen een drie kwartier lang door een landschap dat sterk doet denken aan het Noorden van Thailand. Het is tijd voor een bezoek aan het olifantenreservaat. De complete groep is meegegaan op deze excursie. Na een korte steile klim krijgen we uitleg over de olifanten en gaan we op weg naar de rivier. Allereerst voeren we de olifanten met bananen. Daarna gaan een aantal van ons de dieren wassen. We staan tot bijna het middel in het water. Vooral Felix en Harrie blijken echte olifantenschrobbers, maar ook Marion zorgt dat ze spik en span uit de was’straat’ komen. Na een groepsfoto met olifant begint onze rit richting Mandalay. Het landschap varieert sterk en hoe dichter we bij Mandalay komen hoe sterker de zon weer schijnt. Na een gezellige lokale lunch vervolgen we onze weg. De rit duurt meer dan 4 uur. Wanneer de zon langzaam zakt en het warme licht over de akkers schijnt stoppen we bij de mensen die op het land aan het werk zijn. Men is bezig met de uienteelt en de hele familie doet mee aan dit ‘familie uitje’. Leuk is het persoonlijke contact met deze Birmezen. Wanneer Rens en Johan het uienveld betreden raken 2 ossen zo van slag dat ze meteen op hol slaan. Enigszins bezwaard besluit Johan een symbolische onkostenvergoeding te geven voor het ongemak. Of de ossen op dit moment weer op stal staan is de vraag. Na wat foto’s en het kopen van wat uien scheuren wij door richting Mandalay dat we begin van de avond bereiken Deze vroegere hoofdstad en tweede stad van Birma telt meer dan 2 miljoen inwoners en was lang de culturele hoofdstad maar heeft nu veel Chinese investeerders. Na de incheck genieten we in de warme avond op het dakterras van een heerlijk menu. Ondanks dat de bar gesloten is weten we toch nog een drankje los te peuteren en praten we in de receptie nog wat na. De volgende dag wordt een stevige excursiedag.

• 03 Februari 2013 - 18:40

Vincent:

Hallo Twan, Harrie, Annie en Herbert,

Leuke verslagen! Beter daar dan hier in die halve winter. Heb vandaag auto gewassen. Vraag voortaan Harrie wel: na een olifant wassen is die Scenic toch een eitje?