PAGODES, TEMPELS, KOOPJESJAGERS EN OP DE TOP IN A - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Twan Robbeson - WaarBenJij.nu PAGODES, TEMPELS, KOOPJESJAGERS EN OP DE TOP IN A - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Twan Robbeson - WaarBenJij.nu

PAGODES, TEMPELS, KOOPJESJAGERS EN OP DE TOP IN A

Door: Twan Robbeson

Blijf op de hoogte en volg Twan

03 Februari 2013 | Myanmar, Pagan

Om te bekomen van een paar zware reisdagen is besloten om pas om half negen te vertrekken. We beginnen bij een van de drukkere tempels in Oud Bagan. Omdat iedereen mogelijk iets anders verwachtte besluiten we na dit bezoek te kiezen voor een overzicht. Dit kan alleen door een tempel te beklimmen. Met onze bus slaan we van de verharde weg af de zandpaden in.
Even later klimmen we via de binnenzijde via een aardedonkere trap omhoog de elfde eeuwse pagode op. Eenmaal boven ontvouwt zich een schitterende panorama. Zover het oog reikt zien we in het landschap eenzame pagodes oprijzen. Het is een grote diversiteit van wit, roodsteen, goudgekleurd en aardetinten. Een indrukwekkend gezicht wat met niets ter wereld te vergelijken is. Mannetjes die leuren met ‘handicrafts’ lopen achter ons aan om hun waar te verkopen; een zandtekening of doek ze willen graag verkopen.
Met de aardbeving van 1975 werd een groot deel van de tempels beschadigd maar met hulp van de Unesco is de lokale bevolking druk bezig ze weer in ere te herstellen. Het is verschillende keren nog de schoenen uitdoen om de tempels te betreden voor we een middagbreak nemen in het hotel. Het is warm op de vlaktes van Bagan. De temperatuur stijgt hier al snel naar de 35 graden. Gelukkig valt de luchtvochtigheid mee en is er geen mug te bekennen. Na een lunch en paar uurtjes rust rijden we richting de Ananda Phato, met zijn glinsterende top en 65 meter hoog is het een van de mooiste, beste bewaarde en meest bezochte tempels op de Baganvlakte. Deze dagen is er een festivalmarkt rond de pagode wat ervoor zorgt dat er veel lokale bevolking uit de verre omtrek op bedevaart is bij de pagode. Het is er druk. De Ananda is meer dan 920 jaar oud. Eenmaal binnen vind je aan alle zijdes een grote goudkleurige staande buddha. Mensen knielen neer, doneren en offeren. Er hangt een devote sfeer. Eenmaal buiten zijn diverse van onze reizigers een gewilde prooi voor de handelaren op de markt. Voor Jannie het weet heeft ze een mooie Aziatische outfit, hebben Marian en Johan een Birmaans pak (wat later Marian beter blijkt te staan dan Johan) en staan verschillende anderen met souveniers of ansichtkaarten in hun handen.
Het is tijd om in de ‘horse cars” te gaan stappen. Een hele rits van fraaie paardenkoetsjes staat voor ons klaar om ons een korte tour tussen de tempels te geven.
Om de zonsondergang op een bijzondere wijze te ervaren beklimmen we met zijn allen een tempel met panoramisch uitzicht over tal van andere tempels. Stil geniet iedereen van de ondergaande zon. Compleet is het wanneer we beneden nog worden getrakteerd op een heerlijk drankje en snack voor we terugkeren naar ons hotel. De avond is voor iedereen vrij en wordt door iedereen op eigen wijze ingevuld.
Morgen moeten een groot aantal vroeg op voor Balloons over Bagan; een ballontocht tijdens de zonsopgang. De wekker wordt daarvoor gezet op 05.00 uur.